Hugo 2011

Martin Scorsese zrežíroval svůj první rodinný film a první snímek ve 3D. Na pomoc si přivzal vskutku velké obsazení, v němž vynikli např. Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Jude Law a Christopher Lee. A navíc je to celé o kouzlu filmu, návratu k počátkům a něžném stopování filmové historie.

„Hugo a jeho velký objev“ je adaptací knižního bestselleru Briana Selznicka z roku 2007, který zaujal Scorseseho ve chvíli, kdy otočil první list. Děj se odehrává v Paříži roku 1931 a točí se kolem osiřelého kluka Huga (Asa Butterfield), jenž tajně žije na vlakovém nádraží u strýce se špatnou pověstí, respektive alkoholikem. Když pak strýc jednoho dne nečekaně a záhadně zmizí, Hugo dál tajně pokračuje v jeho práci seřizovače nádražních hodin a přitom se snaží opravit úžasného automata (robota s klíčovou dírkou ve tvaru srdce). Toho objevil chlapcův otec (Jude Law) chvíli před svou smrtí a jde také o jedinou věc, která mu po něm zbyla. Hugo doufá, že automata přivede k životu a ten pak vydá otcův vzkaz. A mezitím žije mezi čepy pák, ozubených koleček a kyvadel uvnitř gigantických, starožitných hodin a pozoruje malý nádražní svět pod sebou. V něm ho zajímá především zatrpklý prodavač mechanických hraček Mélièse (Ben Kingsley), jenž je kýženým zdrojem vzácných součástek, tolik potřebných k opravě automata. V patách je mu ovšem zlovolný a urputný nádražní inspektor ( výborný Sacha Baron Cohen, nepřeháním) a jeho věrný dobrman.

Hugo a jeho velký objev

Celé vyprávění se rozjíždí pomalu a zcela nenápadně, téměř polovinu filmu strávíme Hugovým pelášením v labyrintu žebříků, hřídelí, klik a rotujících koleček, aniž by se zdálo, že se příběh někam výrazněji posunul. Pak náš hrdina naváže přátelství s roztomilou a dobrodružně naladěnou schovankou pana Mélièse (Chloe Grace Moretzová) a asi po hodině – i když příjemné – se snímek konečně dostane tam, kde se něco děje. A to co se objeví, je něco úžasného: okouzlující, vtipná, upřímná láska k francouzskému režisérovi Georgesovi Mélièsovi a filmu samotnému. Vidíme Mélièsovi filmy a především ten nejslavnější, „Cestu na Měsíc“ z roku 1902. Znovu jsme u zrodu němého filmu, kdy tvůrci byli ještě mágové, umějící donutit diváka smát se či lapat po dechu. „Hugo a jeho velký objev“ je ryzí poctou a dojemným filmem, používající revoluční technologii 3D s cílem dosáhnout autentického návratu do minulosti a na Scorseseovi je vidět, že si tento proces náramně užil. Úplně cítíme tu vášeň a oddanost projektu. Ukazuje nám, jak bratři Lumierovi svým slavným příjezdem vlaku děsili diváky v roce 1895 a to tak, že jednoduše pošle burácející lokomotivu skrz obrazovku v roce 2011. A my můžeme znova žasnout a vědoucně se usmívat.

Hugo a jeho velký objev

Režisér tak po dvou letech, v nichž Hollywood bojoval s formátem 3D a plival na nás filmy různorodé kvality, konečně využil vrchovatě tohoto ztvárnění v ambiciózním projektu a použil ho účelně a inteligentně pro ztvárnění dramatického efektu. Sama jsem byla mile překvapena vysokou úrovní obrazového ztvárnění. „Hugo a jeho velký objev“ je nejvíce čistě zábavným filmem, jenž Martin Scorsese udělal od dob „Mafiánů“a možná je jedním z neosobnějších snímků jeho kariéry. Přináší nám oslavu prvních třech desetiletích dějin kinematografie, jejíž úroveň líbivosti závisí na tom, kolik filmů jste viděli a samozřejmě čím více tím lépe. Přesto se ve filmu který rámuje tikot hodin, můžeme cítit chvílemi rochu mechanicky až nudně a zvolená metráž 124 minut je jen tak tak, neboť delší stopáž by příběhu rozhodně neprospěla. Zajímavé je, že snímek nejlépe funguje v pasážích beze slov. Kingsleyho výraz pohřbený pod nánosy bolesti a hrdosti nebo komické jemné vztekání Cohena vydá za tisíce slov.

Martin Scorsese oživil oceňovanou dětskou knihu brilantním 3D technickým zázrakem, který si bere k srdci umění a je pro každého, kdo miluje kino – kdo opravdu miluje film – a takový divák si ho nemůže nechat ujít.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.