Frank Drabont („Zelená míle“ / „Majestic“) ve svém filmovém režijním debutu citlivě režíruje tento duchovně dojemný staromódní vězeňský snímek, který zahrnuje působivé jednadvacetileté přátelství mezi černým a bílým vězněm a jejich snahou přežít v nelidském trestním systému. Příběh je založen na novele Stephena Kinga: Rita Hayworth and Shawshank Redemption

Andy Dufresne (Tim Robbins) je bankéř, který v roce 1946 neprávem dostal dva souběžné doživotní tresty za dvojnásobnou vraždu své manželky a jejího milence. Podivínským lakonickým bankéřem ostatní vězni ve státní věznici Shawshank zpočátku pohrdají s tím, že je tak odlišný, ale když po několika bitkách prokáže, že není „krysa“, a zdá se, že má nějakou páteř spoluvězni začnou měnit své původní názory. Andy pomalu navazuje přátelství s kolegou odsouzeným na doživotí Redem (Morgan Freeman).

V roce 1949, když Andy dehtoval střechu vězeňské budovy, zaslechl strážce, kapitána Hadleyho (Clancy Brown), jak si stěžuje na zdědění 35 000 dolarů a jeho obavu o to, že si z toho daňový úřad vezme velkou část. Andy mu ukazuje legální způsob, jak se osvobodit od dědické daně, a žádá po něm pouze pivo pro své spolupracovníky. To Andymu přinese přátelství vězňů a ochranu vrchní stráže před těmi, kteří se snaží Andymu ublížit. Andyho schopnosti vedení účetnictví poté využívá tyranský ředitel věznice Warden Norton (Bob Gunton), který dostává provize od soukromých podniků, ve kterých zaměstnává své vězně.

Asi dvacet let ve vězení bylo srdcervoucí zkušeností pro houževnatého Andyho, který jaksi zůstává stále příčetný, ale když se dozví od nového mladého vězně (Gil Bellows), že to byl on, kdo zabil jeho ženu a jejího milence, nejen, že mu dozorce odmítne pomoci, ale potrestá ho samotkou. Andy uvede do pohybu svůj plán Hraběte z Monte Cristo, který připravoval již nějakou dobu.

Na konci filmu se nevinný člověk milující svobodu pomstí fašistickému řediteli a sadistickému zkorumpovanému strážci ve filmu, který přemítá mezi drsnou houževnatostí a (ne)snesitelnou sentimentálností.

Snímek je veden dobrým dialogem, krásně zpracovanými filmový scénami a hraje dobře na city diváka. Je to jeden z nejlépe hodnocených filmů nejen u nás, ale i v zahraničí a právem. I když scénář prošel oproti původní knize mnoha změnami a někdy i zásadními (hlavně konec), Stephen King byl s výsledkem velmi spokojený. My jsme také. Hodnocení 95%