Černobílý svět

Do našich kin konečně přichází jeden z největších hitů loňského roku nejen v USA, Černobílý svět. Jde překvapivě o upřímný film, který se zabývá tématem rasové nerovnosti v Americe, kdy barva pleti ještě představovala nejednoznačný problém- zejména na jihu země. Film se také chlubí velmi silným hereckým obsazením, v němž téměř všichni herci mají šanci zazářit.

Černobílý svět

Režisér a muž Tate Taylor přichází s adaptací slavného románu, jenž napsala žena (Kathryn Stockettová) a který se odehrává výhradně ve světě žen. Tento nevšední a odvážný výběr ovšem velmi dobře funguje. Černobílý svět vypráví příběh černé služky a její bílé šéfové na začátku roku 1960 v Mississippi. Poukazuje na to, co bylo opravdu v sázce v době rozdělených občanských práv. Tento druh žánru někdy snižuje postavy a jejich dějové linky tím, že všichni zúčastněný se musí spokojit se škatulkou hrdiny, padoucha nebo mučedníka. Naštěstí tady se jde dál a i díky výborné předloze film ukazuje, že ne všichni bílí lidé z jihu byli odporní rasisti, a ne všichni černí lidé se rodí jako odvážní aktivisté. Zatímco bitevní linie byly jasně definovány jako správné a špatné, někteří lidé, až po zpytování svědomí, zjistili, kde vlastně stáli. Zpracování samotné pak malinko klopýtá, když se zapomíná na vyprávění jako takové, žijícím ve stínu postav. Což je dáno tím, že je příliš věrné knize, bohužel, na úkor skutečnému převedení děje na plátno. Avšak i přes tuto zvolenou cestu divák zažije pár velmi silných citových momentů a brilantních hereckých výkonů.

Černobílý svět

V Mississippi je diskriminace černochů na denním pořádku, muži i ženy, jsou nuceny dělat podřadnou práci. Aibileen, (Viola Davisová) služka v domácnosti začíná vyprávět příběh své vlastní diskriminace Skeeter (Emma Stoneová), jenž je nejlepší kamarádkou její domácí. Také je ovšem nováčkem ve světě novinařiny a chce napsat knihu o vykořisťování černé služky, s kterou se zachází jako s občanem druhé kategorie. Aibileen vypráví Skeeter, co zažila za celý svůj život a také, jak byl zavražděn její milovaný syn. Skeeter ale chce více vyprávění a více životních bezprávích, a tak se k nim přidává Minny (Octavia Spencerová). Celé dění se začne rychle šířit mezi vyšší společenskou elitou a následky na sebe nenechají dlouho čekat. Myslím, že není potřeba rozvádět, jak to bude dál. Zajímá-li vás ale, zda Skeeter získá, pro svůj spisovatelský projekt, více služek? Či bude schopna vydat svou knihu? Nebo přijdou Aibileen a Minny o svá pracovní místa? Popřípadě jak to bude s diskriminací dál? Zbytek filmu vám odpoví na dané otázky.

Černobílý svět

Režisér Taylor velmi dobře vystavěl vývoj jednotlivých postav, především Aibileen, Minny a Skeeter, což je jedním z důvodů, proč tento snímek vidět. Odvedl také solidní práci, když přesnými detaily ukázal, proč se černé služky nechtěly podělit o své příběhy. V této rovině exceluje právě Viola Davis, téměř hmatatelně cítíte, kdy se v ní sváří pocit sebezáchovy s touhou po svobodě. Jde o výkon hodný Oscara, neboť tolik odstínů emocí v jedné postavě, jsme tu dlouho neměli. Jsou chvíle, v nichž Černobílý svět má občas příliš pomalé tempo, nebo je příliš sladký a je určitě i trochu příliš dlouhý. Dal by se zkrátit asi o půl hodiny a filmu by to prospělo. Byl by mnohem účinnější a údernější při vyprávění děje. Ale přes tyto pihy na kráse se lehce přenesete a dostanete přemýšlivý film, který jde nad rámec klišé a i když jde o drama, naleznete v něm dojemný příběh, který je podpořen silnými výkony od Emmy Stoneové , Octavie Spencerové, Jessicy Chastainové, Allison Janneyové, a jedním vynikajícím od Violy Davisové.

Černobílý svět je jemný film pro milovníky dobrého filmu. A já můžu jen říct, jděte do toho.