contraband

Zatím co měsíc leden je tradičním smetištěm ztracených filmových existencí, vždy se najde několik filmů, které nás, diváky, dokáží příjemně překvapit. Bude Kontraband jedním z nich? Je na čase zjistit, jak dopadla islandská donáška zboží do Hollywoodu…

contraband

Film „Kontraband“ je založen na islandském thrilleru z roku 2008 „Z Reykjavíku do Rotterdamu“ s tím rozdílem, že jeho hlavní herecká hvězda, Baltasar Kormákur, se nyní posadila na režisérskou stoličku a natočila americkou verzi. V ní hlavní postavu Chrise Farradaye ztvárňuje často nedoceněný Mark Wahlberg. Jde o bývalého pašeráka, který pohřbil svůj starý život, aby mohl spokojeně a především v tichosti žít se svou rodinou, manželkou Kate (Kate Beckinsale) a dětmi. Avšak manželčin bratr Andy (Caleb Landry Jones) se rozhodne oživit švagrovu minulost a navázat tam, kde Chrise skončil. Bohužel nadhodnotí své schopnosti a důležitou zásilku ztrácí v moři. Když se pak o celé věci dozví Andyho nekompromisní zaměstnavatel Giovanni Ribisi, je rázem v ohrožení nejen Andy, ale i Farradaye a celá jeho rodina. A tak se hlavní hrdina vydává na další operaci, aby pomohl splatit dluh. A víte jak to s posledními pracemi bývá…?! Farraday a Andy cestují na komerční nákladní lodi z New Orleans do Panama City. Samozřejmě že je brzy jasné, že mnoho charakterů má své tajemné motivace a cíle. Události se začnou vymykat kontrole, plány se mění bez předchozích upozornění a Farraday je proto nucen neustále improvizovat.

contraband

Nejlepší aktiva tohoto snímku, jsou rozhodně v obsazení, zejména Wahlberg byl trefa do černého, jeho humorná souhra a chemie jak mezi přáteli tak i nepřáteli, film tlačí o třídu výše. Nejzábavnější momenty pochází z nepřátelského vztahu mezi ním a strohým kapitánem lodi (JK Simmons). Jelikož se jedná o remake, samozřejmě se celé dění neobejde bez amerikanizace příběhu, které vyústí v pár změn, jenž nás donutí si od plic pořádně zareptat. Farraday je v této verzi mnohem větším morálním hrdinou a jeho ostré hrany jsou výrazně vyhlazeny. Navíc v tomto podání je Farradayova rodina finančně úspěšná a některé rozhodnutí Kate, i když pod tlakem jsou špatné až hloupé a zbytečně ohrožují ji a děti. Finální scéna a rozuzlení je pak úlitbou pro příliš volný konec, ztrácející, oproti originálu na inteligenci. Naštěstí větší rozpočet počítá s více propracovanými akčními obrazy a náš hrdina se efektně zmítá ve víru boje.

contraband

Režisér Kormákur nasadil filmu nervózní až pichlavý tón, bez ohledu na to, zda to obsah vyžaduje. To se projevuje především rušivým a tikavým zoomem. „Kontraband“ bude bavit především ty diváky, kteří milují loupeže, jenž nejdou hladce podle plánu, kde je spousta akce a závodí se s časem. Jenže co je to naplat, když některé sekvence v tomto filmu jen předstírají svou chytrost, aby tak zakryly jasná fakta, že děj není dost kreativní a nápadů je pomálu. Skutečnost že jsme vše již někde viděli na kreditu také moc nepřidává. Vše pak zachraňuje prostředí a celkem zajímavé reálie a především herecká parta s Wahlbergem a Ribisim v čele. Podle mého názoru se jedná o pány, kteří jsou jedněmi z nejpodceňovanějších herců v Hollywoodu a kteří by si rozhodně zasloužili lepší nabídky. Vždy totiž ze sebe vydají všechno a to i v případě, že samotný materiál stojí za zlámanou grešli nebo dvě. A to je škoda.

A tak nakonec se průměrný „Kontraband“ dá nejlépe popsat jako ten „film ledna,“ zapomenutelný snímek, který představuje lehkou stravu, servírovanou v tuto roční dobu v multiplexech. Užijte si ji bez pocitu špatného svědomí a pak ji hodně rychle zapomeňte.