Muži, kteří nenávidí ženy

Je nový počin Davida Finchera, adaptace švédského knižního bestselleru Muži, kteří nenávidí ženy, novým hlubokým a chytrým filmem, nebo by se měl, kritiky oslavovaný tvůrce, poklonit původní švédské verzi? Napoví vám tato recenze.

Muži, kteří nenávidí ženy

Muži, kteří nenávidí ženy jsou dynamické, inspirativní, neotřelé a svěží, i když jen na první tři minuty. Snímek otevírá příjemná impresionistická montáž à la James Bond 007. Tím ovšem veškerá svěží neotřelost končí, čímž netvrdím, že následující minuty jsou špatné, jen se hold začnou ubírat jiným směrem. Zatímco první filmová adaptace z domoviny spisovatele Stiega Larssona byla plně funkční poctou, v tom nejlepším slova smyslu. Fincherova verze je spíše elegantní filmové vyprávění. Dívka, zbraň a motorka. Je to klasický seznam složek pro určitý typ žánru. David Fincher používá všechny zmíněné ingredience a cukrovinky, i když jde o zcela jiný druh zpracování. Příběh k nám přichází jako vznešený, velkorozpočtový, prestižní obrázek pro nové tisíciletí. Předkládá nám, po dvě hodiny a čtyřicet minut, moderní formou vypilované literární události z knihy. Skutečnost, že je to o dívce, která jezdí na motorce a používá zbraň, je pak jen onou pověstnou třešničkou na dortě.

Muži, kteří nenávidí ženy

Daniel Craig hraje žurnalistu a vydavatele časopisu, Mikaela Blomkvista, který čelí obvinění z urážky na cti mocného podnikatele Hanse-Erika Wennerströmema. Posléze je vyhledán Henrikem Vangerem (Christopher Plummer), jenž si ho najme na vyšetřování už několik desítek let starého případu – zmizení jeho neteře Harriet. Na oplátku za detektivní práci mu nabídne munici proti Wennerströmenovi. Taková motivace se nedá odmítnout, a tak začíná vyšetřování vraždy, které tvoří klikaté tajemství a spiknutí, schované daleko v rodinné historii. Pomáhá mu v tom Lisbeth Salanderovou (Rooney Maraová), nechvalně proslulá bi-sexuální hackerka. Jedná se o velmi silnou a složitou ženskou postavu, no a v podstatě i hvězdu filmu, v němž plave jako tajemná ryba z temných hlubin a od jejích velkých očích neodtrhnete zrak. Její vliv na děj je značný, navíc se této výhody Maraová zhostila skvěle a již nyní se mezi filmovými kritiky špitá, že její výkon bude patřit mezi těch pět nejlepších roku 2011.

Muži, kteří nenávidí ženy

Muži, kteří nenávidí ženy, nám přinášejí thriller, který na první pohled používá konvenční linii sériového vraha, po bližším prozkoumání nám však ukazuje způsoby, jakými se lidé zneužívají, dopouštějí se násilí na jiných, ale i na sobě samých. Chladnokrevně otevírá divákovi některé opravdu znepokojující scény, včetně znásilnění, mrzačení, zabíjení zvířat a tak dále, takže buďte opatrní při rozhodování, zda vidět tento film. Režisér nám totiž odkrývá svět, jenž se dostane pod kůži, ale nezůstane tam nic pěkného. Fincher chytře odstranil nebo minimalizoval vedlejší zápletky (záběry do minulosti, viděny v původním filmu, jsou pryč, například) a zaměřuje svou pozornost na jednotlivé detaily, přesto zůstává zachycen duch slavné předlohy. Tento chirurgický tah velmi zefektivnil orientaci divákům, kterým se podařilo vyhnout samotné knize i švédskému snímku. Larssonův originální příběh je spletitý a často meandrující, zamotán ve složitosti švédského právního systému, kde jeden moment vytvoří prostor pro čtyři různé závěry. I tak na nás čeká vyprávění o rozloze více než dvou a půl hodin, neboť zdrojový materiál je hodně silný a otevírá další dvě pokračování.

Muži, kteří nenávidí ženy

Muži, kteří nenávidí ženy, je dlouhá jízda z kopce na opravdu cool motocyklu. Jen chvílemi je to těžká a hrbolatá cesta a né každý ji zvládne bez menšího vypětí. Jak ale bude působit jízda právě na vás, byste se měli rozhodně přesvědčit sami….