Ocelová pěst

Tak nám začalo sychravé počasí, Vánoce se pomalu a jistě blíží a Hollywood nám do kin posílá jeden mainstreamový úder za druhým. Jedním z prvních je právě Ocelová pěst a zda se jedná o knock-outový zážitek nebo dává nudné, slabé údery, se doufám, dozvíte níže…

Ocelová pěst

V podstatě jde o absurdní a sentimentální akční film s obřími roboty a ratingem PG-13. Je to příběh, který nám ukazuje pravý význam lásky a odpovědnosti a který jsme viděli už 1000-krát předtím. Zároveň jde o velkolepý comeback v ringu, demonstrující sílu lidského/amerického ducha. Na první pohled připomíná Transformers Michaela Baye, ale už na ten druhý zjistíte, že než akčním dobrodružstvím o obřích válečných robotech, je to mnohem intimnější příběh o odcizení otce a syna a zároveň sportovním vyprávěním o tvrdém sportu, boxu. A rázem jsme utekli od teststeronového Baye na palubu Rockyho příběhu, s tím rozdílem, že zde si dávají po čumáku gigantičtí roboti. Takže si dokážete představit mé překvapení, které do mě bouchlo zhruba uprostřed Ocelové pěsti, v níž jsem s údivem zjistila, že se opravdu bavím. Jak je to vůbec možné, když trailer mě spíše rozesmával svou hloupostí a pak mě nechal upadnout do temného snění nad skličujícím stavem amerického filmu? Můj vkus či nevkus byl dokonale umlácen tímto robotím filmem.

Ocelová pěst

Režisér Shawn Levy (mající na starosti i takové šílenosti jako remake Růžového pantera nebo Líbánky )také vzbuzoval rozporuplná očekávání, ale nakonec se mu nenásilným způsobem podařilo naplnit koncept infantilního scénáře a převézt ho na plátno v úžasných obrazech, v technické dokonalosti a navíc přidat ještě neodolatelný šarm. Hugh Jackman hraje bývalého profesionálního boxera jménem Charlie, kterému už dlouhou dobu štěstí nepřeje. Dělá si dluhy v hazardu a tím i nepřátele. V této nedaleké budoucnosti (píše se rok 2020) je lidský box nekompromisně vytlačen boxem robotů. A tak Charlie vyzbrojen koženou bundou, kovbojským postojem a cynickým přístupem k životu cestuje po celém světě jako promotér robotických zápasů. Ve chvíli, kdy v jednom ze zápasů přichází o svého giganta, zjišťuje, že jeho syn Max (Dakota Goyo), kterého od narození neviděl, nedávno ztratil matku. Charlie jako 100% parchant uzavře s tetou a strýcem, jenž chtějí chlapce do péče dohodu, po níž bude o pár tisíc dolarů bohatší a o jedno dítě chudší. A mezitím velmi neochotně přihlíží jak se mu syn přesto plete do práce a zahlcuje jeho svět. Samozřejmě že Charlie nezůstane bezcitným bastardem dlouho a samozřejmě, že se i dočká své porce štěstí. Nakonec společně bok po boku začnou pracovat na sparing robotu Atomovi, kterého najdou na skládce a pomalu a jistě se propracovávají na přední pozice světového robotického boxu. Příběh otce a syna by mohl lehce začít nudit, ale naštěstí mezi Jackmanem a Goyou funguje velmi dobrá a hlavně uvěřitelná chemie, což pomáhá zvýšit napětí nebo humor v několika klíčových scénách. Film je v první řadě o nich dvou a pak až o robotech, jejich vzájemné výměny a slovní přestřelky jsou okouzlující i překvapivě inteligentní. Goyo ví, jak chodit po tenké hranici mezi roztomilostí a otravností a na konci filmu už si přejete takové dítě taky.

Ocelová pěst

Film samotný je skvělý po technické stránce. Úžasná je bojová scéna, která se koná v podzemním klubu nebo v opuštěné zoo, kde je nám naservírováno hlučné panorama chaosu s nádechem Šíleného Maxe. Levy ukázal talent pro natáčení bojových scén. Pracuje s širokými, několikavteřinovými záběry a používá roztřesenou kameru pro klaustrofobické detailní záběry z blízka. Z kovu odkapává motorový olej a dav kolem hráče zběsile vříská. Upřímně řečeno je to krvavé, nebo by bylo, kdyby to bylo z masa a kostí. Hlubší mytologii u velkých plecháčů nehledejte, jde o příjemný mix robotů s různými bojovými styly.

Ocelová pěst

Také technologie ve filmu vypadá uvěřitelně na blízkou budoucnost. A teď k samotným robotům, jejichž fyzická přítomnost je téměř cítit mimo obrazovku. Máte zvláštní pocit při jejich sledování, obzvláště když jdou vedle člověka pak obrátí hlavu a podívají se do kamery. Nejedná se o skvělý film. Jde o typický americký produkt, kde bohatí darebáci jsou ze zahraničí a japonští roboti jsou horší než ty z USA. Ale je i o lidech žijících na okraji civilizace, o bolesti a radosti z pozorování a uskutečňování svých snů a především o lásce k dětství. Nejde o žádný sofistikovaný a překvapivý příběh, ale přesto vás, pokud už nejste okoralý na kost, chytne za srdce. A samozřejmě je to film pro každého dospívajícího chlapce i dívku. Zkrátka a dobře Ocelová pěst je jako Atom: neohrabaná a trochu nemotorná, ale okouzlující natolik, aby vás dostala na kolena.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.