Univerzita pro příšerky

Jestli nějaký Pixarovský film zasluhoval vytvořit pokračování byly to určitě Příšerky s.r.o. Musím upřímě říct, že jsem se těšil, protože právě Příšerky s.r.o jsou mým nejoblíbenějším animovaným filmem. A po shlédnutí Univerzity pro příšerky je pro mě původní film stále nepřekonán.

Teď k ději. Jak už název napovídá, děj se odehrává na Univerzitě pro příšerky, kam přijíždí Mike Wazovski splnit si svůj dětský sen stát se strašákem. Mike se tu setká se svým spolubydlícím Randalem a brzy se skamarádí. Randal je tu líčen spíše jako bojácný strašpytel a s tím zlým Randalem z Příšerek s.r.o nemá mnoho společného. Mikovi, který se na strašáka připravuje celý život, náhle skříží Sulley, který je, po svém otci, na strašení talent. Jenže kromě talentu Sulley nic jiného neumí. Chybí mu znalosti, které naopak perfektně ovládá Mike a tak se jednou stane, že jsou Mike i Sulley z kurzu strašení vyškrtnuti. Jeden proto, že není strašidelný a druhý proto, že kromě strašného řevu neumí vůbec nic. Jedinou záchranou jak se do kurzu vrátit je, jak se zdá, výhrát univerzitní soutěž ve strašení. Jak to dopadne musíte hádat sami, protože bych nerad uváděl více spoilerů.

Univerzita pro příšerky

Ačkoliv je film absolutně technicky dokonalý, a v tomto ohledu rozhodně lepší než Příšerky s.r.o, něco mu chybí. Za prvé je to malá Boo, která do snímku přinášela svým působením roztomilost a za druhé chybí tu záporná postava jako byl v Randal nebo pan Waternoose. Prostě tu nejsou žádné záporné postavy. Celý příběh je jen o přátelství mezi Mikem a Sulleym o zdravém soutěžení a o touze stát se strašákem.

Musím upozornit na chyby, které se občas stávají, když pokračování filmu vrátíte v čase zpět. Tak jako se stala řada chyb u Hvězdných válek, objevily se i zde. V kině si toho pravděpodobně nevšimnete nebo si je neuvědomíte, ale jsou tu.

• Chyba: V Příšerkách s.r.o se Mike a Sulley znají minimálně již od čtvrté třídy, ale děj Univerzity pro příšerky ukazuje, že se potkali až na studiu vysoké školy.
  • Chyba: V Příšerkách s.r.o se konkurz na strašáky dělá přímo v továrně, kde dostávají lekce jak strašit. Kdyby vyšly příšerky z Univerzity, tak takové lekce samozřejmě nepotřebují.
  • Chyba: V Příšerkách s.r.o se jasně říká, že továrna Monsters inc. zajišťuje energii pro celý svět příšerek. Je tam asi jen 10 míst s dveřmi do lidského světa a jak je vidět všechny posty jsou obsazené, tak proč universita produkuje na tyto pozice stovky příšerek ročně?

Připadám si jako rejpal, ale těchto chyb v příběhu si jako fanoušek prostě všimnete.  Naštěstí pro Pixar běžný divák ne.

Univerzita pro příšerky

Na celém filmu všichni oceníte grafické zpracování, které je, jak je zvykem u Pixaru, prostě fantastické. Samozřejmě ve vývoji grafického spracování došlo od roku 2001, kdy vyšli Příšerky s.r.o k velkému posunu, přesto Univerzita pro příšerky není jen o jednu úroveň výše, ale hned o celou řádku úrovní. Vaše oči nebudou vycházet z úžasu nad celým světem příšerek. Občas budete mít pocit, že nejde o film animovaný. Vypadá to naprosto reálně. Příšerky samotné zajisté reálně působit nemohou, ale vše ostatní ano. Také oceníte obrovskou škálu příšerek, které se snad nikdy neopakují. Každá příšerka je jedinečná a hlavně zapamatovatelná, takže se i přes obrovské množství postav v ději neztratíte.

Jako v původním filmu tak i v pokračování narazíte na desítky vtipně prezentovaných situací v drtivé většině povedených, takže se budete bavit a to po celou dobu filmu, slabé chvilky tu nejsou. Vlastně vám ani na konci nebude vadit, že tam nebyla Boo, nebo že v příběhu chyběla záporná postava a že děj obsahoval několik vážných chyb. Film vám to vynahradí svým vtipem, visuálním zobrazením a velkou dávkou přátelství mezi hlavními postavami.

Závěrem

Příšerky s.r.o sice zůstaly nepřekonány, ale Univerzita pro příšerky je velmi povedeným pokračováním, které si zcela jistě oblíbíte.