Zdrojový kód

Před více než dvěma roky se v českých kinech objevil snímek Moon režiséra Duncana Jonese. Sam Rockwell v něm ztvárnil astronauta Sama, který na Měsíci těžil vzácný plyn, povídal si se superinteligentním počítačem a nenápadně zjišťoval, jestli je kolem něj opravdu všechno tak, jak má být. Kolem Moon se tehdy strhla nenápadná šeptanda, která z filmu udělala jedno z nejobdivovanějších sci-fi posledních let. Ale ať už tehdy měsíční sonáta někomu pro svou neobvyklost padla do nálady nebo ho pro svou menší rozvleklost zklamala, mluvilo se o ní dost a mnohokrát padl i názor, že by si právě režisér Jones pro svůj příští počin zasloužil vyšší rozpočet. A ta chvíle právě nastala.

Zdrojový kód je totiž akčně-dramatický thriller a už z žánru je patrné, že se může fantazii tvůrců dát větší prostor s menším finančním omezením. Už zápletka mluví za vše. Sice jde přesně o typ filmu, kde se vyplatí o ději vědět co nejméně a o to více se pak nechat překvapovat v průběhu, ale zkusím zmínit jenom nejzákladnější myšlenku prvních minut. Děj začíná ve chvíli, kdy se kapitán Colter Stevens (v podání Jakea Gyllenhaala) probudí v jedoucím osobním vlaku. Netuší, jak se tam dostal, netuší, proč ho naproti sedící dívka oslovuje cizím jménem. Neví zkrátka nic. Po několika minutách je celý vlak rozmetán na kusy silným výbuchem a Colter se celý zmatený probouzí. Kde se probudí, kdo na něj promluví a co bude následovat, to už prozrazovat nebudu, protože se začnou odkrývat další stránky příběhu a vzhledem k několika opravdu výživným a příjemným překvapením by byla škoda vás o ně ošidit.

Source Code

Od samotného seznámení s hlavním hrdinou a překvapení z výbuchu totiž vyprávění nasadí pořádné tempo a zastaví se až někdy v závěrečné třetině. Ano, film sice trvá zhruba hodinu a půl, ale při lehkém prostříhání o nějakých deset patnáct minut se mohlo jednat snad o napětím nejnabitější film poslední doby. Žádnou pomalou záležitost s přehnanou porcí zaplétání zvratů proto nečekejte, protože tenhle vlak pojede opravdu rychle.

Nemalou zásluhu na tom mají herci. Již zmiňovaný Jake Gylenhaal jen málokdy není sympaťákem k pohledání a Kód určitě není výjimkou. Velmi zdatně mu sekunduje i oblíbená kráska Michelle Monaghan a čím dál populárnější charakterní herečka Vera Farmiga. Všichni do svých předepsaných rolí zapadnou po pár replikách a jsou společně s výborně dopointovaným závěrem hlavním důvodem, proč si film dát za čas klidně ještě jednou.

Source Code

Akčně-napínavých thrillerů s myšlenkovým přesahem totiž nikdy není dost. Když pak funguje i partnerská chemie, finální pointa i hlavní příběhový nápad, nezbývá než Zdrojový kód doporučit všem, kteří si v kině nebo na DVD rádi najdou svěží a rychlý film plný napětí a nebude jim u toho vadit troška akce nebo nějaký ten výbuch. Až totiž Duncan Jones definitivně ovládne svoje vypravěčské tempo, může se o něm začít mluvit jako o novém zlatém hollywoodském dítěti.