Shakespearovská soap opera pro milovníky spiknutí. O autorství geniálních děl připisované Williamu Shakespearovi se toho mnoho napovídalo a vyspekulovalo. Vrtalo to hlavou i takovým velikánům jako byli Mark Twain nebo Sigmund Freud. A ukázalo se, že skeptický byl i režisér převážně katastrofických filmů Roland Emmerich (Den Nezávislosti, 2012). Emmerich miluje dobré či spíše zajímavé teorie a rád je používá jako základ pro své filmy (již jsme tu měli globální oteplování a mayské proroctví o konci světa) a existuje mnoho teorií o tom, zda William Shakespeare byl opravdu autorem všech her, které jsou mu připisovány . Emmerich a scenárista John Orloff si jednu takovou teorie vybrali. V ní se praví, že 17. hrabě z Oxfordu, Edward de Vere byl opravdu ten muž zodpovědný za zrození legendy. Oběma pánům se sice povedlo vytvořit velmi příjemnou procházku historickým obdobím, jak je pravdivá a důvěryhodná, je ovšem diskutabilní. Ano, je tu spousta informací podporující teorii, že Oxford byl a je tím slavným autorem, ale ve filmu je také mnoho historických nepřesností až blbostí. Tohoto zakopaného psa bych rozhodně viděla ve scénáři. Orloff sice spřádá příběh plný politických intrik a křiváckého jiskření, jenže nám k tomu podsouvá nepravděpodobný románek a nepřesvědčivé tajemství o autorství. Režisér alespoň uchopil tento výstřední projekt po svém, dobře si uvědomil, jak pracovat s designem snímku a prostředím doby. Spoře osvětlený snímek vytváří vizuální paletu, která pomáhá navodit dobovou autentičnost a vytváří vizi Londýna a Alžbětinské Anglie, která je stejně velkolepá jako kosmické lodě ve Dnu nezávislosti nebo zničení Země ve filmu 2012.
![](https://www.magazinonline.cz/wp-content/uploads/2020/09/Anonymous_Site_5-1024x640.jpg)
Pokud jde o samotný příběh, jak už jsem naznačila, návnadu plnou konspiračních teorií v tomto dramatu, je asi tak snadné spolknout jako tu V Šifře mistra Leonarda. Což by bylo v pořádku, pokud by to celé bylo zábavné a na nic si nehrající.. Koneckonců Zamilovaný Shakespeare dokázal tyhle mazané hry hrát rychle a dlouze s noblesním důvtipem. Ale Anonym zoufale touží být tím přesvědčivým historickým argumentem, bonbonkem zabalený do velké hollywoodské zábavy. Nelehké spojení vede k tomu, že film je tak spletitý, domýšlivý a nervózní, že jako celek působí jako kýčovité, mýdlové, kostýmní drama zhuštěné do dvou hodin. Film se celkově zaměřuje na Oxforda a jeho vztahy s Elizabeth a dramatikem Benem Jonsonem (Sebastian Armesto), který de Veremu pomůže vybrat a nastrčit Williama Shakespeara jako pěšáka a jako jediný zná pravý stav věcí. Mezitím vším se odehrává spiknutí na královnu a skáče se v časových rovinách. Dvě dějová vlákna se tak překrývají a vzniká spousta zvratů, což může být a je chvílemi trochu matoucí. Pokud jde o samotné obsazení, to také patří mezi ta lepší rozhodnutí, která se posléze projevila ve filmu. Jde o velmi silné britské obsazení, Rhys Ifans ztvárňuje hraběte z Oxfordu, Joely Richardsonová a její matka Vanessa Redgraveová se pro změnu chytře podělily o roli královny Elizabeth. Za zmínku stojí ještě David Thewlis jako William Cecil a samozřejmě Rafe Spall jako vhodně kluzký a potměšilý Shakespeare. Největší pozornost však na sebe strhává neprávem opomíjený Rhys Ifans, jenž předvádí jeden z nejlepších hereckých výkonů tohoto roku. Obsazení je tak rozhodně hnacím motorem a pomáhá dodat filmu potřebnou váhu.
![](https://www.magazinonline.cz/wp-content/uploads/2020/09/Anonym2-1024x435.jpg)
No a samozřejmě vyčnívají scény z divadla, jenž přenáší na diváka pocit, jak zvláštní a nadčasové Shakespearovy hry jsou bez ohledu na to, kdo je napsal.. Jinak má režisér film pod kontrolou, pohybuje se svižným tempem a řeší dialogy a vypjaté scény s takovým stylem a dovedností, že celek působí efektivněji a vášnivěji než jak byl ve skutečnosti napsán. Ovšem když se vydáte na cestu na jejíž konci stojí film, vyprávějící o tom jak Shakespeare není Shakespeare, koledujete si o malér. Ano, možná někdo nejen William Shakespera opravdu psal všechny ty úžasné, matoucí hry. Ale pokud nám Anonym jako nejlepší verzi nabízí nepravděpodobnou zápletku, naznačuje to povýšenou blahosklonnost.
![Anonym](https://www.magazinonline.cz/wp-content/uploads/2020/09/Anonym3-1024x435.jpg)
Celková domýšlivost filmu,jak ukázat život skutečného autora, pak nakonec a bohužel vypadá jako podvod. Je proto asi nejlepší považovat Anonym za historickou fan-fiction, v které je tolik pravdy asi jako ve zmiňovaném Zamilovaném Shakespearovi. A na této úrovni, je to solidní úspěch a jedná se o překvapivě zábavný film.