Od té doby co megalomanský režisér Michael Bay dostal povolení od společnosti Hasbro, převést jednu z jejich hračiček na velké plátno a počáteční pochechtávání okolí, dokázal proměnit v kasovní dynamit. Bylo nad slunce jasné, že ostatní hračky si též najdou cestu k našim obrazovkám. Bitevní loď, pro ty, kteří nevědí, je poměrně jednoduchá strategická stolní hra, kdy je třeba odhadnout umístění lodí soupeře, jenž jsou skryty na moři. Jde o velmi chytlavou zábavu, ale jak ji přesvědčivě přetavit ve filmový zážitek?
No, režisér Peter Berg (Hancock), leccos okoukal od samotného mistra hollywoodských blockbusterů, Baye a dodržuje nepsaný stanovený vzorec pro filmy takového ražení. I z toho důvodu je samotný snímek často označován jako „Transformers na moři!“ A něco pravdy na tom rozhodně je, což nemyslím ovšem ve špatném, ba naopak. Ale bitevní loď není jen obyčejným derivátem, opisující od staršího „bratříčka“. Na rozdíl od něho totiž schéma příběhu, propůjčeného ze zmiňované deskové hry, pomáhá udržet alespoň trochu soudržnosti. Scéna, v níž je hra doslova replikována na obrazovce je nesporně jedna z nejlepších ve filmu. Samozřejmě jde stále o popcornovou zábavu, která ale dokáže vykouzlit i slušné množství napětí a efektně ho zpracovat.

Ve svém druhém velkorozpočtovém výletu roku se nám představuje Taylor Kitsch (John Carter: Mezi dvěma světy), hrající Alexe Hoppera, sebedestruktivního, impulzivního mladého muže, který musí být neustále usměrňován a uzemňován svým starším a úspěšným bratrem (Alexander Skarsgard „True Blood“), jenž dělá kariéru v americkém námořnictvu. Kam ho také po sléze přivede doufající, že se v přísné vojenské disciplíně „narovná a najde sám sebe. Netuší však, že k tomu bude bráška potřebovat „malou mimozemskou invazi“. Kitschův hrdina je zde mnohem vtipnější a uvolněnější než v epickém Johnu Carterovi a je obrovskou zábavou, sledovat ho. Nejvtipnější je hned v samotném začátku, kdy se vloupá do čerpací stanice, aby se dostal ke kuřecímu burritu a to jen proto, aby udělal dojem na jednu „buchtu“, kterou potkal před pěti minutami v baru. Zbytek hereckého obsazení v podstatě nemá, co hrát a velká jména (Liam Neeson) jsou na plátně jen okrajově. Snad nejpozoruhodnější z dalšího obsazení jsou ženské party, už proto že se jedná v podstatě o nováčky. Výběr popové hvězdy Rihanny do role přidrzlé a nebojácné námořnice se nakonec ukázal překvapivě v pořádku a neměla jsem s ní žádný problém. A i Brooklyn Deckerová jako Alexova láska Samantha je tak akorát snesitelná.

Peter Berg dostal k dispozici 200.000.000 dolarů a film se efektními záběry jenom hemží. Je jasné, že se divák nevyhne tolik oblíbenému chvalozpěvu na americkou armádu, respektive na chrabrost námořnictva a mimochodem i na zdravý rozum těch, kteří přišli o končetiny v jiných konfliktech (jedna z vedlejších postav nemá nohy). Jde o těžké vlastenectví, které pro někoho může mít kyselou příchuť, ale je to všechno tak dobromyslný, zručně natočený, elegantní a s takovým smyslem pro humor, že to prostě funguje. Mimozemské lodě jsou impozantní a jejich arsenál smrtící. A i samotní návštěvníci z vesmíru vypadají k světu a k zamyšlení. Ovšem hlavní důraz je kladen na lodě a bitvy na moři a ke cti Bergovi slouží, že se nekoná frenetická nepřehledná akce, jakou prosluli především druzí Transformeři, ale jde o přehledné a soudržné boje doprovázející správná řízná hudba a manické zvuky skřípajícího kovu.

Je to všechno nesmysl, ale dostanete pocit, že film to ví a dělá si ze sebe tak trochu srandu skrz promlouvání samotných postav. Když jedna z nich zahláškuje:“ Získáme pro Zemi ještě jeden den!“. Další odsekne: „Takhle ještě někdo mluví?“. A tak vřele doporučuji zas projednou nechat přemýšlení doma, nedumat moc nad tím, co se děje na obrazovce. Proč údajně inteligentní mimozemšťané spoléhají výhradně na počítačem řízené hrozby, než aby spíše použili sebemenší kousek zdravého rozumu? Pokud jsou z planety podobné té naši, proč právě oni jsou alergičtí na světlo, nebo s danou hrozbou nepočítají, atd…

Já sama jsem si Bitevní loď vlastně užila. Rozhodně má své krátké bombastické či vtipné příchody, ale musíte mít na paměti, že je to všechno čistě pro zábavu. Snímek je tak akorát hloupý, že nikdy nežádá, abyste ho brali vážně. Od velkých rozpočtových filmů, jako je tento, víme co dostáváme. Spoustu výbuchů, super akce, cool záběrů a navíc je film skutečně velký. Takže nevidím důvod, proč by někdo litoval koupě letenky, když ví do čeho jde . Zkrátka a dobře, to, co nám ukázal marketing, je přesně to, co dostaneme. I když tak nějak, je to vlastně lepší, než to na první poslech zní. Takže jestli máte rádi velké trháky, tak se vám film bude nepochybně líbit. A pokud jde o možné pokračování, rozhodně nejsem proti, mohlo by se totiž ukázat, že Bitevní loď nakonec porazí Transformers v jejich vlastní hře.