I když Steven Spielberg několikrát dokázal, že zvládá jakýkoliv filmový žánr, scifi je pro něj nejvíce přirozené téma. „Minority report“ se možná zařadí mezi Spielbergovi kultovní snímky vedle  „E.T“. nebo „Blízká setkání třetího druhu“ může je ale překonat?

Než otázku zodpovím pojďme si říci něco o příběhu. Příběh se odehrává ve Washingtonu DC v ne až tak blízké budoucnosti v roce 2054. John Anderton (Tom Cruise) je velitelem zvláštní jednotky Pre-Crime, která zabraňuje násilným trestným činům dříve, než se stanou. Informace pro zatčení jednotce poskytují tzv. tušitelé, kteří mají jasnovidecké schopnosti. Sám John Anderton systému, který odhaluje zločiny s předstihem, důvěřuje do té doby, než je sám tušitely obviněn ze spáchání vraždy muže, kterého nikdy neviděl. John, zvyklý lovit zločince se z ničeho nic ocitá na druhé straně svého zaměstnání a je loven svými přáteli.

Ačkoliv Minority Report vznikl před 12 lety, divákovi se rozhodně nebudou zdát speciální efekty zastaralé. Byl to právě tento film, který se významně podílel na rozvoji digitálních efektů tak jak je známe dnes. I když nebyl průkopníkem, rozhodně o dost posunul pomyslnou laťku a ukázal ostatním režisérům co všechno lze s počítačovou grafikou dokázat. Speciálními efekty je film doslova prošpikován a každý z nich je perfektně dotažen do konce, takže se nestane, že byste si uvědomovali realitu světa, stvořeného počítačem.

Co určitě zaslouží pochvalu je scénář, který ač je značně komplikovaný, tak se v něm divák neztrácí. Jedinou dobře prokreslenou postavou je sám hlavní hrdina, ale to díky rychlému tempu a silnému příběhu nevadí. Je to přece akční-scifi a ne drama. Nebo se mýlím? Totiž film má všechno co by drama mělo mít. Je tu nečekaná událost, zrada, velká osobní ztráta a také odpuštění. Přesto se nemýlím. Drama to není. Je to prostě film Stevena Spielberga se spoustou zajímavých nápadů a přesto bez silných emocí, ačkoliv tu prezentovány jsou vzpomínkou na uneseného syna. Spád děje prostě nepřipouští jiné emoce než ty adrenalinové.

Závěrem zodpovím otázku položenou v úvodu. Může se Minority Report zařadit po boku klasických kultovních scifi snímků Stevena Spielberga? Pravděpodobně ne. Nejde o to, že by film byl špatný po dějové nebo technické stránce. To ne. Jen mu něco málo chybí. Není tu nic silného jako přátelství malého Elliota s mimozemšťana ve filmu E.T. nebo prokreslené tajemno a očekávání jako u Blízká setkání třetího druhu. Přesto pokud se někdy Spielberg ke svým nejlepším scifi filmům přiblížil, bylo to určitě snímkem Minority Report.