Twilight sága: Rozbřesk

Předposlední film upíří romance je určitým zlepšením oproti předcházejícím třem pokusům, stále ale zůstává chutným soustem pro všechny odpůrce a kritiky…

Předchozí snímky vydělaly neuvěřitelné peníze, a tak se ani ten největší naivka nemohl divit, když po vzoru Harryho Pottera, přišlo vedení studia s rozdělením poslední adaptace knihy na dvě části. Zkrátka romance mezi lidskou teenagerkou Bellou Swanovou (Kristen Stewart) a upírem Edwardem Cullenem (Robert Pattinson), vrcholí a toho je potřeba náležitě využít i přesto, že příběh samotný je velmi prostý. Začíná svatbou a pokračuje líbánkami na ostrově Esme v Brazilii, na jejímž konci je Bella neočekávaně těhotná. Kolem těhotenství se pak točí zbytek zápletky, která vytváří neznámé nebezpečí, ohrožující Bellu na životě a narušující již tak nejisté příměří mezi Cullenovými, Volturiovými a vlkodlaky ve Forks.

Twilight sága: Rozbřesk

Samozřejmě že celý film se dá velmi snadno odstřelit a zavrhnout, vždyť jde jen o hormonální doping plný emocionálních a dramatických gest určeným především dívkám, jenž si nabízené pocity rády prožijí a zabijí racionální myšlení. Na druhou stranu jen velký pokrytec může tvrdit, že nevěděl do čeho šel. Ano, Twilight sága není zrovna známa pro své filmové kvality, bez ohledu na horečnaté fronty před pokladnami. Letos ovšem slaví malé vítězství v podobě režiséra Billa Condona (Bohové a Monstra). Ten dal sérii potřebnou injekci, dodal vzrušení a vnesl do ní možná úplně to nejdůležitější – humor. Nejvíc se jím blýskne na svatební hostině, kde jsou postupně pronášeny nemotorné projevy k novomanželům a zejména Anna Kendrick v roli sarkastické kamarádky Jessicy, řečnící o tom, jak si Edward přezdívaný „Vlasáček“ z nepochopitelných důvodů vybral Bellu, je vážně vtipná.

Twilight sága: Rozbřesk

Zlepšení se dotklo i samotných herců, né že by jim jejich postavy umožňovaly skutečné hraní, ale pevná režisérova ruka udělala své a asi poprvé jsem cítila přirozený vývoj charakterů. Kristin Stewart konečně i zde mohla ukázat trochu ze svého talentu. Její postava udělala první vpád do dospělosti. Pryč je fádní dívka, která lapala po dechu a padala na kolena při pomyšlení na svého milovaného Edwarda. Nyní je klidnější, vyrovnanější a její vyčerpávající milostný trojúhelník mezi Edwardem a nejlepším přítelem Jakobem (Tailor Lautner), je konečně minulostí. Ostatně pohled na Bellu doslova chřadnoucí před očima kvůli svému „krvelačnému“ dítěti, jenž roste exponenciální rychlostí se jen tak nedá zapomenout. Její slabý a vyhublý vzhled je nejvíce znepokojujícím obrazem z celé ságy. Mužská část je na tom o poznání hůře, zde se hraje na mýdlový a dramatický efekt, zejména u Lautnera a v menší míře u Pattinsona, který má charismatu podstatně více a hlavně mezi ním a Kristen začala fungovat tolik potřebná chemie (že by zato mohlo společné tajné chození/nechození..?)

Twilight sága: Rozbřesk

Scenáristka Melissa Rosenbergová, veteránka z celé série, neměla lehký úkol zpracovat 750-stránkový román. Navíc jde o knihu, která je dle mého názoru nejslabším členem série a nejméně vhodnou pro filmové zpracování. Poradila si s tím ovšem se ctí, příběh rozdělila na šikovném místě a přidala pár dialogů hlavně mezi Jacobem a Edwardem, dodávající filmu ten správný elektrický spodní proud. I nadále ovšem zůstávají i dialogové perličky opačného ražení (vypisovat je tu nebudu, o to se jistě postará spousta jiných výživných recenzí :-)). Zaměřením na těhotenství Belly je tento díl lehčí o akci, oproti jeho předchůdcům, a ne vždy velmi přesvědčivý ve svém začlenění speciálních efektů. Přeměna vlků i jejich podoba konečně vypadá přesvědčivě, dojde-li ale na boj, netušíme kdo je kdo, navíc vlci mění nesmyslně svou velikost. Posledním výrazným kořením příběhu je hudba samotná, film hojně využívá moderní litanie rockových skladeb, a to především v první části, kde melodie či píseň dosti pomáhá upgredovat scénu, ve které se jinak v podstatě nic zajímavého neděje.

Twilight sága: Rozbřesk

Celá série Twilight jistě uspokojí všechny legie pološílených fanoušků, ale je potřeba si uvědomit, že je zkrátka a jednoduše určena především pro teenagery, dívky, a nenapravitelné romantiky. A jako takovou je ji potřeba brát. Mimo jiné je také hlavně metaforou pro mladé lásky a touhy. Vědomě nám nabízí neškodnou bublinu, ve které najdeme všechny ty kouzelné absurdity, bublinu která nakonec praskne a všechny naše smysli se vrátí pevně na zem a do reality…………………………………………….