Vrtěti ženou

Británie opět produkovala film. Země, která se proslavila Pythony, Bondem, a naposledy Bridget Jonesovou či koktavým králem, na sebe letos hodlá upozornit historickou komedií. How hard could it be? Jak si na tom film Vrtěti ženou (nechápu sexistický překlad, v originále to zní mnohem vhodněji – Hysteria) stojí ve srovnáni s tunami bláznivých amerických komedií, které dominují světovým žebříčkům navštěvnosti?

Vrtěti ženou

Opět sestupuji po schodech kina Atlas na Florenci, jen pár minut poté, co jsem si v rychlosti přelétl obsazením a shledal, že krom dvou herců (a to ještě zcela okrajově) neznám nikoho. Do rukou se mi dostává, jako vždy, onen oficiální prospekt. Projedu si v rychlosti dějovou linii filmu, nicméně jen velmi zběžně – nebudu si číst pár minut před začátkem spoilery, no ne? Odložím papír stranou a mrknu na plátno. Najednou ho popadnu a ještě jednou si přečtu větu, která se nahlodala do mého podvědomí, aniž bych ji zaregistroval. „Vrtěti ženou je svěží romantická komedie o překvapivém, ale pravdivém vzniku prvního elektricko-mechanického vibrátoru.“ VIBRÁTORU?? Británie, 80.léta 19.století. Seznamujeme se s mladičkým doktorem Mortimerem Granvillem (Hugh Dancy, 35 let), který působí v jedné nemocnici pro chudé. Chce postupovat podle nejmodernějších metod, chce například zabránit šíření mikrobů a bacilů v ránách, zkostnatělý primariát ale jeho úsilí vždy učiní přítrž, a Mortimer se opět ocitne na dlažbě.

Vrtěti ženou

Ne však úplně. Dozvídáme se, že Mortimer o své rodiče přišel již jako malý (jak jinak), a že se ho ujala jistá šlechtická rodina (no jistě), u jejíhož pološíleného excentrického syna zatím přebývá. Ten mu sice nabízí peníze na soukromou praxi, mladý doktor si ale chce svou kariéru budovat dál již sám. Nastupuje tedy jako doktor do ordinace doktora Dalrympla (konečně známý herec, guvernér Swann z Pirátů), který léčí ženy, jež postihla „hysterie“. Způsob léčby je…zajisté chápete jaký, pojednává-li film o vzniku vibrátoru.
Zatímco v pracovní době uspokojuje ženy běžně, v soukromém životě Mortimer tápe. Učarovala mu Dalrymplova dcera Emily, vášnivá frenoložka a čtenářka Samuela Smilese (whoever he was). Ordinací se ale mihne i jeho druhá dcera – Charlotte, nadšená feministka, šířící celým dějem názory Karla Marxe, a která, na rozdíl od Emily ví, co jsou to mikrobi. Svůj čas věnuje lidem potřebným, boji za dobro společnosti, osvětě v hygienickém i politickém rámci. A kromě toho nemá předkus jako Emily.
Mortimerovy ruce se ale dostávají do čím dál větší křeče, a brzy není schopný „dokončit léčbu“. Jeho patron, zpola šílený lord Edmund St.John-Smythe si mezitím doma pohrává s výrobou prvních elektrických spotřebičů. Pouze čirou náhodou je napadne využít vibrace vyvolávané jeho přístroji k lékařským účelům.

Vrtěti ženou

I přes naprostou předvídatelnost děje, který není nijak zvlášť komplikovaný, je tento film o vibrátoru skvělý. Pomiňme ono košilaté téma, kolem kterého se ale točí pouze část filmu, a máme tu další „britskou klasiku“. Humor, který žádný Stiller ani Murphy napodobit neumí, protože je intelektuálně o několik řádů víš. Přestože z herců budete patrně znát opravdu jen guvernéra, a na minutku se tudy mihne matka Bridget Jonesové, na toto nové prostředí si brzy, a velmi rádi zvyknete.
Byl jsem překvapen především onou čistotou angličtiny, pro napodobení 19.století tak potřebnou, která vám ani trochu v ničem nevadila, ba právě díky ní film dostával i ve své komediálnosti onen glanc i půvab.

Vrtěti ženou

Ač je tedy ono hlavní téma filmu značně košilaté, samotný děj tak rozhodně nepůsobí. Až na pár scén zapomenete, že se pohybujete na poli těch filmů, které mají za úkol mimo jiné sdělit, „že i ženy mají právo na stejnou rozkoš jako muži“. Onen závěrečný proslov je ostatně těmito myšlenkami prošpikovaný mnohem víc, než vtipnými pointami.
Jdete-li ale na britský film, nejdete přeci na něco bez myšlenky. I sebevětší anglická blbost v sobě skrývá část z filozofie tohoto dříve tak velikého národa. A tak ani Hysteria není pouhopouhou bláznivou komedií, nýbrž se jedná o dobře zpracovaný historický film s komediálními prvky. A nebojte se, žádné nepřístojné scény v něm nehrozí.